Aktiviteten bjuder på programmering i en kreativ miljö där både mjukvara och hårdvara interagerar. Eleverna får arbeta i par där de med hjälp av programmering av digitala enheter får experimentera och skapa digitala interaktiva aktiviteter eller ett enkelt arkadspel. De kommer att inse att både enkla och komplexa beteenden kan skapas genom några få rader kod. Vi använder sensorer och lär oss att hantera indata samt styra återkopplingen visuellt, auditivt och mekaniskt. Det är bara fantasin som sätter gränserna (och så klart hårdvaran).
Skolprogrammet är utvecklat av Curiosum.
Ämnesinnehåll: programmering, teknik, matematik
Årskurs: 8
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 2 timmar
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller maila läraren för att berätta om programmet och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Skolprogrammet är indelat i två delar:
Del 1 - Gemensam genomgång
Eleverna samlas för en gemensam genomgång av utvecklingsmiljön Microsoft MakeCode och hårdvaran Adafruit Circuit Playground Express. Vi går igenom olika delarna i MakeCode och tillsammans implementerar en enkel applikation som vi överför till Circuit Playground för att testköra.
Del 2 - Arbete två och två
Eleverna arbetar i par (i undantagsfall 3 elever/grupp), där medföljande pedagog gör indelningen. Eleverna turas om att programmera och testa på hårdvara samt ges stort utrymme för egna kreativa idéer.
Eleverna får välja mellan att arbeta med experimentkortet Adafruit Circuit Playground Express eller arkadspelet Adafruit PyGamer för de som vill ha en utmaning och har programmeringserfarenheter.
Oavsett om eleverna hunnit förbereda sig eller ej finns lämpliga aktiviteter att göra:
Syftet med skolprogrammet är att eleverna ges möjlighet att:
Kreativ kodning relateras till läroplan för grundskolan, Lgr 11
KURSPLAN – TEKNIK
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Tekniska lösningar
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
KURSPLAN – MATEMATIK
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Algebra
Problemlösning