Hoppa direkt till innehållet
Öppet 30/10: 12-17
Huvudmenyn dold.

Making Magic-program för skolan

Digitalidag är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. I år samarbetar fem science center kring temat "Making Magic". Med datorn som verktyg kan man skapa otrolig grafik och animationer. Men, vilka skapar egentligen det där magiska? Och, hur går det till, egentligen? Materialet finns från 15 oktober.

I de visuella effekternas magiska värld kan vad som helst hända. Levande dinosaurier, eldsprutande monster och explosioner. Är ni nyfikna på personerna, tekniken och vetenskapen bakom digitala specialeffekter i film och dataspel?

När: den 15 oktober lanseras ett digitalt material om visuella effekter (VFX) som du och din skolklass kan ta del av för att upptäcka ämnet i ditt eget klassrum, när du vill.

Ta Hollywoodfysik och stop-motion till ditt klassrum med Curiosum! 

Flyger man bakåt om man blir skjuten? Syns laserstrålar i luften? Kan du åka upp med en bunt heliumballonger? Som i Hollywoodfilmernas värld. Se klipp från kända actionfilmer och fundera, tillsammans med fysikern Patrik Norqvist, på om detta är möjligt.

Passar: Årskurs 7-9. Filmen är 38 minuter.
Se filmen här!

Låt klassen göra sin egen berättelse med hjälp av stop-motion animering. Ge liv åt figurer som lerklumpar, pappersfigurer eller pennstreck. Genom att fotografera bildruta för bildruta samtidigt som man flyttar runt figurerna för varje bild lär ni er skapa egna animationer.

Passar: Årskurs 4-6

Länk till Stop motion

Möt skaparna bakom visuella effekter med Norrköpings visualiseringscenter! 

Under en fullspäckad timme kommer Visualiseringscenter djupdyka ner i temat visuella effekter i film. Tillsammans med skaparna av centrets egenproducerade domföreställning Making Magic 3D samt det lokalt placerade, men nationellt kända, filmkollektivet Crazy Pictures, besvarar vi alla tänkbara funderingar kring digital magi.

Vi kikar också in i centrets pedagogiska verksamhet där elever själva testar på att vara animerare/filmskapare för en dag.

Passar: Årskurs 7-9 och Gymnasiet

Länk:

http://visualiseringscenter.se/digitalidag

Tekniska museet träffar magiska personer inom spelbranschen! 

Kan jag plugga och jobba med spel? Är spel något för alla? Hur gör jag för att komma igång? WIlliam Easton, chef för en av Sveriges bästa gamingskolor, FutureGames berättar om fascinerande möjligheter inom spelutveckling och hur du kan vara med och skapa magi och arbeta med spelutveckling i framtiden. Spelexperten och influencern från tevesoffan, Paula Fenjima Manrique peppar att följa sina speldrömmar och Jonas Skoog från spelbolaget Goodbye Kansas berättar om hur en kan väcka liv i 3D-karaktärer för spel och film! 

Länk till Tekniska museets utbud

Passar: Årskurs 7-9 och Gymnasiet

Psst - är du lite yngre? Testa Tekniska museets digitala lektion om spel och programmering! Passar årskurs 4-6. 

Skapa magiska filmer med stop-motion med Malmö Museer!

Gör din egen animerade film! Med en mobil eller iPad kan ni i klassen skapa era egna filmer med green screen och stop-motion teknik. Varje anmäld klass får en temalåda med en lärarhandledning, ett stativ för mobil samt material som kan komma till användning i filmskapandet. När filmerna är gjorda träffas vi digitalt och ser varandras filmer!

Passar: Årskurs 4-7 samt intresserade i andra åldrar.

https://kulturbokning.malmo.se/Events/Details/1334

Universeum presenterar: AI – en magisk möjlighet?

Kommer AI magiskt lösa framtidens problem? Eller leder AI tvärtom till världens undergång? Universeums digitala paket ökar lärares och elevers kunskap om artificiell intelligens med korta föreläsningar och en laboration om bildigenkänning. För vem är egentligen bäst på att tyda bilder – människan eller maskinen?

Passar: Årskurs 7-9 samt gymnasiet.

Länk till Universeums AI-paket 

Länk till Universeums hela utbud/sida

DIGITALIDAG
Digitalidag är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. Initiativtagare är Forum för Omställning, (FfO), Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA), Landsorganisationen i Sverige, (LO), Myndigheten för digital förvaltning, (DIGG), Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Statens servicecenter. Vill du veta mer?

WISDOME 
Inom Wisdome-projektet samverkar Sveriges fem ledande Science Centers - Visualiseringscenter C i Norrköping, Universeum i Göteborg, Curiosum i Umeå, Tekniska museet i Stockholm och Malmö museer. Projektet kommer på sikt resultera i upplevelsearenor i form av labb och domteatrar som tar besökare till platser vi aldrig själva kunnat nå, låter oss se det som annars skulle vara dolt för oss och skapar förståelse för skeenden som är för små, för stora, för snabba eller för långsamma för människan att överblicka. Läs mer om projektet på https://wisdomeproject.se.  I samband med Digitalidag lanserar vi tillsammans ett digitalt utbud för skolan med Wisdome-projektets första tema - Making Magic!

Frågor? Kontakta Petra Hellgren, Curiosum