Så säger drakflickan Berta som älskar kemi och att experimentera. Barnen blir inbjudna till hennes födelsedrakfest i sagans värld och får besöka hennes nya fina kemilabb där hon har förberett kemiexperiment. Oroa er inte, alla experiment som vi gör tillsammans med Berta är spännande men ofarliga.
Temat är utvecklat av Curiosum med inspiration av Anna Gunnarssons böcker om kemidraken Berta.
Ämnesinnehåll: Kemi, svenska, globala mål för hållbar utveckling
Årskurs: 5-åringar
Max antal: 20 barn, lärare ansvarar för gruppen.
Tid: 90 minuter
Buss ingår till och från besöket för de kommunala skolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - Gemensam samling
Gruppen samlas och får träffa draken Berta, en handdocka. Barnen får lyssna på en saga. Berättelsen kopplas ihop med det experiment som Berta och gruppen kommer att göra.
Del 2 - Arbete i två grupper och enskilt
Barnen blir indelade i två jämnstora grupper av medföljande pedagog där de gör ett inledande experiment om vatten med hög salthalt.
De experimenterar sedan enskilt med salt- och sötvatten. Går det att få potatisen att sväva?
Vårt kranvatten jämfört med omvärlden lyfts fram genom kopplingen till globala målen.
I experimentet genomförs enkla undersökningar samt att vi pratar om densitet, sötvatten/saltvatten, flyta/sjunka, lägesord; på ytan/mitt emellan/på botten.
Syfte med temat är att eleverna ges möjlighet att:
Födelsedrakfesten relateras till läroplanen för förskolan, Lpfö 18
FÖRSKOLANS UPPDRAG
Hållbar utveckling samt hälsa och välbefinnande
En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig.
MÅL OCH RIKTLINJER
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: