Bild: Shutterstock
Bild: Shutterstock
Curiosum är värd för Nobelmuseets utställning om nobelpris. Kom och lär mer om pristagarnas insatser för mänsklighetens största nytta, Alfred Nobels önskan om en bättre värld.
Mänsklighetens största nytta – om hållbar utveckling.
Hur kan världen bli bättre? Vilken betydelse har vetenskap och fredsarbete i arbetet med de globala hållbarhetsmålen?
Vi fördjupar oss i dessa frågor med utgångspunkt i Nobelmuseets utställning Mänsklighetens största nytta. Vi arbetar även praktiskt med de globala målen som vi animerar med stop-motion teknik.
För att besöket ska bli så bra som möjligt rekommenderar vi att eleverna är förberedda på besökets innehåll, se vårt förslag på aktivitet att göra före besöket.
Programmet är utvecklat av Nobelmuseet och Curiosum.
Info för bokning
OBS! Endast ett besök per klass och läsår!
Ämnesinnehåll: Hållbar utveckling, svenska, historia, teknik
Årskurs: gy
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för gruppen
Tid: 90 minuter.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Mer om Mänsklighetens största nytta
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - Gemensam genomgång
Med utgångspunkt i Alfred Nobels testamente och hans vilja att belöna människor som gjort mänsklighetens den största nyttan pratar vi om vilka utmaningar vi människor har idag. Vi berättar kort om utställningen och att eleverna så småningom kommer att få fundera på betydelsen av några Nobelprisbelönade insatser genom att jobba med uppgifter i utställningen. Vi arbetar även praktiskt med de globala hållbarhetsmålen genom att animera valfritt mål med stop-motion teknik.
Del 2 - Grupparbete
Gruppen delas i två grupper. En grupp startar i Nobelmuseets utställning Mänsklighetens största nytta där de fördjupar sig i en Nobelprisbelönad insats och funderar på vilka av de globala målen som påverkats av insatsen. Den andra gruppen arbetar med stop motion där de animerar valfritt globalt mål. Grupperna byter uppgift så de hinner båda uppgifterna.
Mål och syfte
Skoltemat ska:
Syfte:
Koppling till läroplan
Efterarbetets koppling till läroplan för gymnasieskolan
Ämne – Svenska
Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Förmåga att tala inför andra på ett sätt som är lämpligt i kommunikationssituationen samt att delta på ett konstruktivt sätt i förberedda samtal och diskussioner.
2. Kunskaper om språkriktighet i text samt förmåga att utforma muntliga framställningar och texter som fungerar väl i sitt sammanhang.
3. Kunskaper om den retoriska arbetsprocessen, dvs. att på ett strukturerat och metodiskt sätt planera och genomföra muntlig och skriftlig framställning som tar hänsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation i övrigt.
Kurs - svenska 1
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kurs - svenska 2
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kurs - svenska 3
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Före och efter besöket