Lekfull programmering med lego. Här får eleverna testa att använda sensorer för att undvika att krocka. Eleverna bygger robotbilar med sensorer utifrån en beskrivning och programmerar den på en iPad att utföra olika uppdrag.
Skolprogrammet är utvecklat av Curiosum med inspiration av Lego Education.
Info för bokning
OBS! Endast ett besök per klass och läsår!
Ämnesinnehåll: programmering - teknik, fysik och matematik
Årskurs: 2
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
OBS! För dig som bokat skolbesök på Curiosum under våren och bokat buss så behöver vi meddela att kommunen inte längre bekostar busstransporten. Fakturan för bussen kommer därför att skickas direkt till skolan.
Besöket på Curiosum är fortsatt kostnadsfritt. Bokningslänk under respektive skoltema.
Behöver du boka av ditt besök på grund av dessa förutsättningar är du välkommen att göra det.
Vi hoppas på en lösning på busstransporten.
Mer om Full fart framåt
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - Gemensamt
Besöket börjar med en gemensam genomgång som visar hur eleverna bygger en robotbil med en sensor och hur de därefter programmerar den med en iPad. Eleverna arbetar med blockprogrammering.
Begrepp som tas upp är: sensor, loopar, blockprogrammering.
Del 2 - Parvis
Därefter arbetar eleverna parvis (medföljande pedagog gör indelningen). Eleverna byter ansvarsuppgifter under aktiviteten.
En robotbil med sensor konstrueras efter enkla instruktioner. Eleverna får i uppdrag att testa minst en sensor. Hur får man sin robot att inte krocka? Hur gör man loopar? Det är några frågor som eleverna vet svaret på efter avslutat besök.
Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:
Koppling till läroplan
Full fart framåt relateras till läroplan för grundskolan, Lgr 22
KURSPLAN – TEKNIK
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll årskurs 1-3
Tekniska lösningar
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
KURSPLAN – FYSIK
Centralt innehåll årskurs 1–3
Kraft och rörelse
Systematiska undersökningar
KURSPLAN – MATEMATIK
Centralt innehåll i årskurs 1-3
Algebra