Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 22 februari 2021)
70,8 miljoner människor är just nu på flykt undan konflikter och naturkatastrofer i världen. Av dessa är 29 miljoner barn. Följ med på en virtuell resa till tre världsdelar där familjer tagit sin tillflykt till mer eller mindre permanenta nödbostäder i läger. I detta tema får eleverna besöka exempelvis en familj eller ett klassrum med hjälp av VR-teknik i utställningen Shelter. De får även uppleva ett rollspel där de själva blir flyktingar för en stund.
Utställningen Shelter visar livet i tre olika flyktingläger på ett helt nytt sätt. Besökarna får bland annat via VR-teknik uppleva vardagssituationer från flyktingläger världen över. Besöket i utställningen samt VR-upplevelsen kombineras med ett rollspel där eleverna själva ställs inför typiska val som flyktingar ställs inför. Framförallt belyser det skillnaden mellan behov och önskningar.
Se mer om Shelter och Arkitekter utan gränser här
Temat är utvecklat av Tom Tits, Exploratoriet och Curiosum med inspiration av aktörerna bakom utställningen: Arkitekter utan gränser, Common Ground Pictures och Solaris Filmproduktion.
Ämnesinnehåll: Samhällskunskap, svenska
Årskurs: åk 8
Max antal: 26 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Temat är indelat i två delar. Klassen delas i två grupper. Grupperna byter aktivitet efter halva tiden.
Del 1: i utställningen upplever eleverna tre olika flyktingläger från Uganda, Indonesien och Jordanien. Nödsituationen är krig och naturkatastrofer. Eleverna får uppleva flyktingarnas liv genom VR.
Del 2: eleverna delas in i grupper om 3-4 personer. Efter en kort filmintroduktion får eleverna vara med i ett rollspel, där de ställs inför typiska val som flyktingar tvingas göra. Framförallt belyser rollspelet skillnaden mellan behov och önskningar.
Se mer om utställningen Shelter här
Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:
Förarbetets koppling till läroplan för grundskolan, Lgr 11
Kursplan – samhällskunskap
Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll i årskurs åk 4-6
Individer och gemenskaper
Rättigheter och rättsskipning
Samhällsresurser och fördelning
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Individer och gemenskaper
Rättigheter och rättsskipning
Beslutsfattande och politiska idéer
Kursplan – svenska
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Tala, lyssna och samtala
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Tala, lyssna och samtala