Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 22 februari 2021)
Med en dramatisering introduceras eleverna till viktiga mönster, uppfinningar och konstruktioner som finns runt oss - i naturen, konsten, musiken och arkitekturen. Sådant som människan har kommit på för länge sedan och som vi än idag förhåller oss till. Som arkitekt eller uppfinnare kan man designa det mesta, men hur bygger man stabila konstruktioner med hjälp av rör och kopplingar i olika längder och former.
Temat är utvecklat av Curiosum.
Ämnesinnehåll: Matematik, teknik, historia, globala mål för hållbar utveckling
Årskurs: 3
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klass
Tid: 120 minuter
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - Dramatisering
Som arkitekt kan man designa det mesta. Hur bygger man stabila konstruktioner för en hållbar värld?
Gruppen introduceras till viktiga mönster/uppfinningar/konstruktioner runt omkring oss i byggnader/natur/konst/musik i en dramatisering. Eleverna får lära känna matematikerna Leonardo Fibonacci och Wacław Sierpiński samt arkitekten Hillevi Callander.
Del 2 - Praktiskt arbete
Klassen bygger och konstruerar med hjälp av ett pedagogiskt material, 4DFrame, efter en gemensam genomgång.
Eleverna arbetar parvis där medföljande pedagog gör indelningen.
Vad vill eleverna att det ska finnas i framtiden där de bor. Hur ska det se ut i en hållbar stad? Hur kan allt detta byggas stabilt och stadigt?
Besöket avslutas med en gemensam samling för en gemensam miniutställning. Vilka mönster gav mest stabila konstruktioner?
Elevernas byggen plockas isär i slutet och därför rekommenderar vi att medföljande pedagog dokumenterar elevernas konstruktioner för eventuell fortsatt uppföljning i skolan.
Syftet med temat är att eleverna ska ges möjlighet att:
Stark stabil skönhet relateras till läroplan för grundskola, Lgr 11
SKOLANS VÄRDEGRUND OCH UPPDRAG
Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.
KURSPLAN – MATEMATIK
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll årskurs 1-3
Geometri
KURSPLAN – TEKNIK
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll årskurs 1-3
Tekniska lösningar
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Teknik, människa, samhälle och miljö
KURSPLAN – HISTORIA
Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll årskurs 1-3
Att undersöka verkligheten
KURSPLAN – SVENSKA
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll årskurs 1-3
Tala, lyssna och samtala