Publicerad: 2021-04-21

Bildmuseet och Curiosum öppnar igen

NYHET Bildmuseet öppnar upp sina lokaler för besökare den 13 maj och det nya science centret Curiosum öppnar med utomhusaktiviteter den 17 juni – självklart med full hänsyn till nödvändiga säkerhetsåtgärder och med ett begränsat antal besökare. Båda verksamheterna har hållit stängt sedan i november av smittskyddsskäl.

Text: Jonas Lidström

Umeå universitets publika verksamheter Bildmuseet och Curiosum på Konstnärligt campus har hållit sina lokaler stängda för allmänheten sedan smittspridningen av covid-19 stegrades i början av november 2020. I stället har verksamheterna ställt om till digitala arrangemang, utställningar och programverksamhet.

I januari 2021 beslutade riksdagen en förordning om begränsningar i användningen av inomhuslokaler som butiker, gym och badhus. I mars ändrades förordningen till att även omfatta museer och konsthallar. Denna lagändring har gjort att Umeå universitets rektor nu har kunnat besluta om att låta Bildmuseet och Curiosum öppna sina publika verksamheter igen.

– Från Bildmuseet välkomnar vi rektors beslut. Vi ser verkligen fram emot att få öppna och möta vår publik, säger Katarina Pierre som är museichef för Bildmuseet, Umeå universitet, en av Sveriges främsta konsthallar för internationell samtidskonst.

Curiosum är Umeå universitets nya science center som smygöppnade sina lokaler för barn och vuxna besökare i oktober. Kort därefter fick man stänga och övergå till digitala arrangemang och aktiviteter.

– Begränsningsförordningen för museer och konsthallar har gett ett ramverk för att kunna hålla öppet, det har inte funnits förut, säger Madelen Bodin som är föreståndare för Curiosum.

– Vi är så sugna på att komma igång så att du har ingen aning, säger Madelen Bodin.

Anpassningar av program och lokaler

Ändringarna i begränsningsförordningen, ibland kallad ”pandemilagen”, innebär att museer och konsthallar får tydliga regler om säkerhetsåtgärder och publikbegränsningar att förhålla sig till.

På Bildmuseet har man sedan lagändringen antogs arbetat med att ta fram nya rutiner för att kunna ta emot besökare på ett säkert sätt.

– Begränsningen på en person per tio kvadrat kommer vi att hålla med marginal. Museibyggnaden ger väldigt goda förutsättningar för att undvika trängsel. Vi har stora och luftiga lokaler – mer än fem meters takhöjd i våra utställningssalar, säger Katarina Pierre.

De nya rutinerna innebär bland annat att varje sal har ett maxantal, att besökare uppmanas att röra sig genom huset på ett sånt sätt att man undviker trängsel och att fler museivärdar finns på plats för att instruera besökarna.

Även på Curiosum har man gjort beräkningar och riskbedömningar utifrån den nya lagstiftningen. Madelen Bodin som är föreståndare förklarar hur planen har landat:

– Ett science center innebär väldigt mycket interaktion. Man samlas i grupp och har guidade upplevelser. Vi har landat i bedömningen att det fortfarande är väldigt svårt för oss att bedriva den formen av verksamhet nu under sommaren. Så för att kunna erbjuda ett säkert besök hos Curiosum har vi valt att satsa på utomhusaktiviteter.

Nystart i maj respektive juni

Den 13 maj öppnar Bildmuseet sina utställningar igen och den 17 juni öppnar Curiosums sommarverksamhet med aktiviteter utomhus. Öppettiderna kommer att vara torsdagar till söndagar, klockan 12 till 17, och Bildmuseet fortsätter dessutom att ha öppet för digitala besök och visningar på onsdagar samma klockslag.

När Bildmuseet slår upp dörrarna är huset fyllt av fyra utställningar som fram till dess bara har kunnat upplevas i digital form: En stor utställning med den New York-baserade konstnären Naeem Mohaiemen, målningar av den svenska konstnären Peter Öhrnell, utställningen Årets svenska bilderbok samt en examensutställning av masterstudenterna på Konsthögskolan, Umeå universitet.

Alla utställningar ligger Katarina Pierre varmt om hjärtat.

– Att vi får öppna med Konsthögskolans masterutställning känns extra roligt. I fjol blev hela masterutställningen inställd på grund av pandemin vilket var en stor motgång.

– Sen är det också väldigt speciellt att möta filmverket Jole Dobe Na (De som inte drunknar) av Naeem Mohaiemen. Även om verket skapades på uppdrag av Bildmuseet innan pandemin så anknyter det till många existentiella frågor som är så närvarande just nu: sjukdom och död, att vara en efterlevande och hur en person som har gått bort lever vidare i våra minnen och medvetanden, säger Katarina Pierre.

Pandemin och nedstängningen har stärkt henne i övertygelsen om att konsten har en viktig funktion att fylla i samhället.

– Konsten och kulturen behövs för att stimulera våra sinnen, väcka tankar och ge oss möjlighet att reflektera över livet. Det här behovet är större än någonsin nu när vi inte kan träffa andra människor som vi vill.