Publicerad: 2022-02-28

Bli en maker på Curiosums festliga specialhelg

NYHET Under den sista av fyra specialhelger 5-6 mars förvandlas hela Curiosum till ett stort makerspace med en massa roliga aktiviteter för alla åldrar.

Text: Ingrid Söderbergh

En maker skapar och bygger alla former av hantverk och förverkligar sina idéer med hjälp av olika verktyg och maskiner i ett makerspace som är en fysisk (eller digital) plats.

– Alla som utvecklar något är faktiskt makers! Målet med vår specialhelg Makerspace är att besökare i alla åldrar ska få nosa på begreppet making och prova nya tekniker och material. Besökare ska även uppleva och se att Curiosum är en plats för making där vi kan lära oss av varandra och lära tillsammans. Det är en central del i makerrörelsen, säger Jonas Olsson, projektledare för specialhelgen Makerspace på Curiosum.

Makerrörelsen har funnits i alla tider. Den moderna tolkningen av making innebär att traditionella tekniker som sömnad, måleri, svetsning och vävning numera samsas med digitala tekniker så som 3D-printing och programmering.

Curiosum har inför helgen laddat upp med en massa kreativa making-prova på-aktiviteter. Några exempel ur programmet: Skapa och forma termoplast; Sy en korkad tygkub och jonglera; Rita och skära ut pussel med laserskärare; Skapa ljuv musik med elektronik och programmering; Gör ett knäppt armband i läder eller filt; Välj en uttjänt apparat i Breakerspace och plocka isär den; Låt något förbrukat få nytt liv i ny skepnad (kallas att ”hacka” i makersammanhang).

I fiket Nyfiket visar konstnär och maker Rowan Dignam sin onödigt komplicerade beslutsmaskin. Den ger samma svar som man får från att singla en slant (alltså 100 procent slumpvis utslag), men är mycket mer opraktisk och förhoppningsvis lite roligare. Besökare får möjlighet att ställa nyfikna frågor om vad det innebär att vara en maker och inte minst om hur den kluriga beslutsmaskinen fungerar.

I domteatern visas den omslutande filmen Making Magic. Det är en berättelse om hur visuella effekter skapas till film och datorspel – och hur de påverkas av naturlagarna som styr den verkliga världen. Filmen är producerad av WISDOME-projektet av Norrköpings Visualiseringscenter C.

Förutom att skapelseprocessen sätts i fokus under specialhelgen visar Curiosum också upp sitt eget Makerspace som består av två fullutrustade verkstäder. Besökare får kolla in i verkstäderna och kanske häpnas över den utrustning och digital teknik som finns tillgänglig: laserskärare, vacuumpress, broderimaskin, lödstationer, tuftpistol, 3D-skrivare, svetsar och en massa annat.

– Makerspace är en väldigt viktig del av Curiosum. Verkstäderna använder vi till att bygga eget material till våra aktiviteter och miljöer, säger Madelen Bodin, föreståndare för Curiosum vid Umeå universitet och fortsätter:

– Själva arbetssättet making, att tillsammans testa sig fram med olika tekniska lösningar och material, är också ett sätt att lära sig saker. Som science center är det precis vad vi vill vara: en plats där kunskap frodas och växer fram genom att utforska och upptäcka. Att hela Curiosum blir ett makerspace för en helg hoppas vi fortsätter visa unga människor att universitetet är en väldigt cool plats att vara på.

Makerspace är den sista av fyra festliga specialhelger på Curiosum. Genom arrangemangen vill Curiosum visa upp sitt utbud och väcka nyfikenhet och intresse för vetenskap och teknik.

Om Curiosum:

Curiosum är Umeås nya science center som bjuder in till en värld av nyfiket utforskande på Konstnärligt campus. Syftet är att öka barns, ungas och allmänhetens intresse och kunskaper om vetenskap och teknik. Curiosum ligger vid Umeå universitet och ingår i det strategiska partnerskapet med Umeå kommun.

Läs mer om Curiosum

För mer information, kontakta gärna:

Jonas Olsson
Projektledare