Publicerad: 2020-11-17

Fyra frågor till Martin om gröna superhjältar på ForskarFredag

NYHET Martin Plöhn är kemist och doktorand på Företagsforskarskolan vid Umeå universitet. Han är en av forskarna som deltar på vetenskapsfestivalen ForskarFredag den 27 november som i år är digital och livesänds från Curiosum. Kvällen utlovar gröna superhjältar, sprakande fysik- och kemishow, ekologispel och många andra roligheter.

Text: Ingrid Söderbergh

Hur man kan använda mikroalger både till att rengöra avloppsvatten och göda grödor såsom tomater är det som Martin Plöhn och sina kollegor ska berätta om på ett lekfullt sätt.

Hur känns det?

– Det känns jättebra för det är alltid kul att presentera forskning för allmänheten! Det är särskilt viktigt att intressera barn för hållbarhetsproblem tycker jag eftersom dessa kommer att bli ännu hetare frågor i framtiden. Jag tror att vi behöver fler arrangemang som detta.

– Men jag är också lite nervös eftersom det kan vara utmanande att presentera forskning för en publik utanför akademin. Det är som att lämna säkrat territorium och hoppa in i det okända, säger Martin Plöhn.

Vad ska du berätta om?

– Tillsammans med min handledare professor Christiane Funk och Veronica Benavente, som är postdoktor i Stina Janssons forskargrupp på Kemiska institutionen, kommer jag att presentera våra mikroalger och hur vi kan använda dessa små gröna superhjältar. Vi kommer att demonstrera deras förmåga att rengöra avloppsvatten, samtidigt som koldioxid avlägsnas från luften. Vi visar också på möjlig användning av mikroalger som biomassa. I en process som kallas hydrotermisk förkolning kan mikroalger omvandlas till hydrokol, som kan användas som ett ekologiskt gödningsmedel vid odling av grödor.

– Med ett projekt som detta kan vi återvinna näringsämnen och producera värdefull biomassa, vilket bidrar till att förvandla avfall till resurser i ett cirkulärt ekonomikoncept.

Varför engagerar du dig i ForskarFredag?

– Innan jag flyttade till Sverige deltog jag ofta i liknande evenemang som det här i Berlin. Där hade vi ett årligt evenemang som kallades ”Forskarnatten”. När jag hörde om möjligheten att vara med i ForskarFredag blev jag intresserad och hoppade på projektet direkt. Att visa vetenskapens skönhet och vad vi kan göra vid Umeå universitet kan till exempel hjälpa till att motivera yngre människor att börja plugga på något av alla våra utbildningsprogram.

Varför är populärvetenskap viktigt?

– För mig är populärvetenskap och evenemang som ForskarFredag de bästa möjligheterna att berätta om ens forskning. Det finns så många intressanta projekt som allmänheten inte känner till och jag tror att visa upp vad forskare kan prestera och på vilket vackert sätt naturen fungerar också ökar acceptansen för nya uppfinningar och innovationer. Att få barn intresserade av frågor som rör hållbarhet är verkligen viktigt. Alla måste delta i en hållbar framtid!

För mer information om ForskarFredag, kontakta gärna:

Marianne Eik
Samordnare