Publicerad: 2020-04-03

Skyddsvisir för vården skärs ut snabbt på Curiosum

NYHET Bristen på skyddsutrustning inom sjukvården har lett till att maskinerna går varma på Curiosum – Umeås nya science center – vid Umeå universitet. Uppdraget är att tillverka hållare till skyddsvisir, och Magnus Lindgren, verkstadsansvarig, har därför tagit fram en effektivare produktionsmetod med hjälp av vattenskärning. – Vi kan tillverka cirka hundra stycken per timme, säger han.

Text: Eva Lönn

Curiosum kommer att tillverka 1000 skyddsvisir till sjukvården.

På grund av covid-19-krisen råder stor brist på skyddsutrustning – såsom skyddsvisir och andningsmasker – inom landets hälso- och sjukvård. Det svenska företaget 3DVerkstan har därför tagit fram en ny design för hållare till skyddsvisir, som fått godkänt av sjukvården.

– När den designen kom, kunde även vi på Curiosum börja att producera skyddsvisir. I samma veva hörde Umeå kommun av sig och ville ha hjälp med 3D-printning av visirhållare, och det känns förstås väldigt bra att kunna bidra med något i den här situationen, säger Magnus Lindgren, forskningsingenjör på Curiosum och ansvarig för verkstaden för tillverkning med digital teknik.

I just Umeå kommun råder brist på skyddsutrustning inom bland annat äldreomsorg, funktionshinderomsorg och i vård- och omsorgsboenden.

– Förutom visirhållare och OH-film till hållarna är det framför allt engångsförkläden, engångsskyddsrockar och munskydd som det behövs mer av, säger Jeanette Eriksson, sekreterare vid socialtjänstens kansli vid Umeå kommun.

Många vill hjälpa till

Umeå kommun har nu bett Curiosum att tillverka 1000 visirhållare. Eftersom 3D-utskrifter tar lång tid – mellan 30 och 90 minuter beroende på skrivare – har Magnus Lindgren tagit fram en effektivare produktionsmetod.

– Vi skär nu ut visirhållare med hjälp av vattenskärare. Det har gjort att vi kan producera en visirhållare på cirka 30 sekunder. Vi tillverkar dem i PETG-plast, ett material som är särskilt lämpat för vården. Det är segt, svårt att bryta av, går att sterilisera och är dessutom livsmedelsgodkänt, säger Magnus Lindgren.

När visirhållarena är färdigtillverkade levereras de till Umeå kommun, som kompletterar hållarna med OH-film. Viljan att hjälpa till har varit stor – flera personer med 3D-skrivare i hemmet har bidragit till produktionen, och andra enheter på universitetet står i startgroparna för att börja tillverka hållare. Umeå kommun uttrycker stor tacksamhet för hjälpen.

– Stödet är helt ovärderligt, eftersom vi har svårt att lösa det här på egen hand. Det är en stor ljusglimt hur samhället går ihop i en kristid som denna och tillsammans försöker hitta lösningar. Jag hittar inte ord för att utrycka den tacksamhet jag känner, gentemot Curiosum och alla andra som hjälper till, säger Jeanette Eriksson.

Om fler vill bidra med visir, OH-film eller annan skyddsutrustning så tar Umeå kommun tacksamt emot det stöd de kan få. Kontakta kommunen genom funktionsbrevlådan skyddsutrustning@umea.se.

Bidra med utrustning till vården

Om du vill bidra med visir, munskydd eller annan skyddsutrustning till vård- och omsorg, vänligen läs mer på Umeå kommuns webbsida och kontakta skyddsutrustning@umea.se

Bidra med 3D-utskrivna visirhållare genom att ladda ner fil och instruktioner från 3D-verkstans webb: www.faceshield.nu.

För övriga frågor, kontakta

Jeanette Eriksson, sekreterare, socialtjänstens kansli, Umeå kommun