Bild: Gabrielle Beans Picón, © Gabrielle Beans

Eric Libby

Hur känns det att vara med i Forskarfredag Stand-up?

– Spännande och lite skrämmande. Det påminner mig om att delta i pjäser i grundskolan: det är roligt att ta på sig en kostym och låtsas men det finns en rädsla för att du kommer att glömma dina repliker eller tappa byxorna framför skolkamraterna. Tyvärr har jag tappat byxorna och glömt en replik så ... historien har inte varit på min sida.

– Min fru anmälde mig. Hon anmälde mig också till ett 18 kilometers lopp. Jag tror att hon är ute efter mig.

Hur kan man göra forskningen rolig?

– Forskning är kul. Du får lära dig om något som intresserar dig och uppmuntras att berätta om det för andra.

Vad forskar du om?

– Min forskning fokuserar på att förstå hur livet utvecklas till att bli komplext.

Vad är roligast och intressantast med att forska och vad är utmaningen?

– Det roligaste med forskning är upprymdheten när man upptäcker något nytt. Det skulle kunna liknas vid att du gräver ett hål och finner en låda med piratskatter. Utmaningen med forskning är att dessa upptäckter bara kommer efter mycket misslyckande, slit och självtvivel. Så i piratskattexemplet skulle upptäckten bara komma efter att ha grävt tusentals hål på tusentals platser med olika, ofta dåligt lämpade verktyg.

Varför är populärvetenskap viktigt tycker du?

– Det är viktigt att alla är medvetna om vetenskap eftersom så många beslut och policyer bygger på det. Att förstå bevisen och resonemanget som leder till slutsatser hjälper oss också att förstå deras underliggande antaganden och tillämpningar.

– Ett enkelt exempel är livsmedelssäkerhet. Det finns vissa livsmedel vi lagar till vissa temperaturer eller under särskild lång tid eftersom vetenskaplig forskning har visat oss vad som behövs för att inaktivera giftiga ämnen eller farliga patogener som kan finnas. Livsmedel skiljer sig åt i vilka patogener eller giftiga föreningar som finns, varför de skiljer sig åt i tillagningstiden. De rekommenderade tillagningstiderna och temperaturerna kan förändras i framtiden beroende på matens sammansättning. Naturligtvis kom jag att tänka på detta exempel eftersom jag är hungrig.

Vad hoppas du ”få ut” av stand-up och kanske lära dig?

- Jag antar att jag hoppas klicka med någon, antingen genom att ge dem en annan bild av hur en forskare "är" eller en uppfattning om några av de roliga sakerna som folk forskar om vid Umeå universitet.

Korta fakta om Eric

Bor i: Umeå, kommer från Houston i Texas
Familj: fru, två barn, hund och många missnöjda husväxter
Intressen: Vetenskap, film, matlagning, idrott, kortspel, trädgårdsskötsel
Jag med tre ord: Work. In. Progress
Favoritkomedi: Filmen "O Brother Where Art Thou" kommer jag att tänka på, eller kanske tv -programmet "Community"
Favoritkomiker och förebild: Jag älskar komedi med Seth Meyers och Tina Fey
Mitt favoritskämt: Det är som min favoritmat. Det beror på dag och sammanhang.
Får mig att skratta: Massor av saker. Jag är ganska jovial.
Gör om fem år: Liknande men bättre, hoppas jag.
Tillbringar en ledig söndag: Jag har barn. Det finns inget som heter en ledig söndag.
Tre smultronställen i Umeå: Ica Maxi, naturreservat, Duå
Oanad talang: Fena på airhockey
Då stod jag första gången på scen: Hmmm … en pjäs på grundskolan som handlade om skapandet av den amerikanska högtiden Thanksgiving. Jag spelade en indian och Abraham Lincoln.
Drömde om att bli när jag var liten: En dinosaurie

Senast uppdaterad: 2021-10-19