Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.

Carl-Erik Enqvist

Hej Carl-Erik, varifrån kommer du?
– Jag är född och uppväxt i södra Sverige, på landsbygden utanför staden Helsingborg. 

Hur blev du intresserad av den vetenskapliga aspekten av spel och storytelling, samt av spelande generell?
– För mig är det definitivt världsbyggandet och berättelsen som fascinerar mig, och att upptäcka att de flesta berättelser är uppbyggda av ett antal komponenter som sedan sätts ihop enligt vissa mönster. Och att vi har berättat på det viset i tusentals år. För övrigt när du bygger en värld är huvudingredienserna dess berättelser. Varje värld har sina egna myter, sånger, mysterier, teorier, symboler och så vidare, och för att verkligen förstå (och skapa) en levande värld måste du fördjupa dig djupt i dess berättelser, även ibland språket dessa berättas på. 

Finns det några forskningsresultat eller teorier som du själv eller andra forskare har kommit fram till, som du tycker är riktigt coola?
– Jag läste nyligen Games: Agency As Art från 2020 av filosofiprofessorn C. Thi Nguyen. Han föreslår att spel i grunden är ett medium för att lagra och kommunicera former av beslutsfattande, utifrån en viss uppsättning mål inramade av en viss uppsättning förmågor. Om spel sedan kan sammanfatta och överföra former av beslutsfattande, kan du lära dig nya sätt att agera genom att interagera med ett spel, dock utan konsekvenser i verkligheten. Beslutsfattande är alltså, kan man säga, det konstnärliga element som spel gör bäst, eller den huvudsakliga konstnärliga komponenten. Jag tycker att det är en ganska cool teori. 

Vad vill du göra i framtiden? Finns det något olöst problem eller något ämne som du verkligen skulle vilja ta dig ann? 
– Från den akademiska sidan skulle jag vilja utforska autogenererade berättelser (genom AI) samt utforska möjligheten att skapa reaktiva immersiva miljöer som reagerar på dina ord och ditt känslomässiga tillstånd. Föreställ dig att du sitter och spelar ett brädspel i ett rum med dina vänner och ljuset, atmosfären, till och med musiken ändras automatiskt baserat på vad som händer vid bordet. Utanför mitt akademiska arbete har jag väldigt blygsamma ambitioner. Jag skulle vilja till exempel utforska mesoamerikansk mytologi och historia mer, och även publicera en större RPG-bok. Och jag tror att båda kommer ske inom två år. 

Var du rädd för något som barn? Vilken var din favoritattraktion på nöjesparker?
– Förutom de vanliga rädslorna du har som ett barn, vart jag rädd för att bli uppäten av en T-Rex.  

Hade du något favoritdjur?
– Ett av mina favoritdjur var salamander, delvis för att jag hade ett par egna. Men jag gillade också fladdermöss. 

Vilket var ditt favoritspel som barn?
– Jag älskade ett spel som heter Blaster Master för NES. Du är ett barn som utforskar ett samhälle av mutanter djupt under kloakerna. Där du försöker rädda ditt muterade husdjur, en groda. Utöver det gillade jag vanliga rollspel som svenska Drakar & Demoner. Och naturligtvis de första Zelda-spelen för NES.