Audrey Schillings

Hej Audrey, varifrån kommer du?
Jag kommer från Belgien och har bott i Sverige i sex år.

Hur blev du intresserad av vetenskap?
Jag vet faktiskt inte när jag först blev intresserad av vetenskap, men mina första fysiksörläsningar var spännande. Det var så hänförande att titta på himlen och se stjärnor!

Finns det något forskningsresultat som du tycker är riktigt coolt?
Gravitationslinsen är något jag tycker är otroligt spännande och som verkligen fascinerar mig. Ljuset sänds ifrån massiva objekt som finns på vägen mellan oss på jorden och den observerades galaxen. Det finns jättefina och roliga bilder från Hubbleteleskopet.

Vad vill du göra i framtiden?
Barndomsdrömmen var att bli astronaut och åka till månen. En mer realistisk dröm är att jag skulle vilja vara med i ett internationellt lag som bygger rymdinstrument. Om en rymdsond når till Uranus eller Neptunus igen, kommer jag att bli exalterad och jag skulle vara väldigt nöjd med att titta på och analysera data från sonden.

Var du rädd för något som barn?
När jag var fyra år var jag med på min kusins födelsedagskalas och min farbror klädde ut sig i en vargkostym på skoj. Han kom till festen och sa att han skulle äta upp oss. Jag blev så rädd att jag i många år trodde att en varg skulle komma och äta mig upp, lite som Rödluvan och vargen.

Har du något favoritdjur?
Pandan.

Vilken var din favoritattraktion på nöjesparken, när du var barn?
Berg- och dalbana.

Senast uppdaterad: 2022-02-02