Lekfull programmering med robotar. Barnen använder bland annat färgkoder och sin fantasi för att styra roboten, enkelt och roligt, robotskoj!
Kan man styra en robot med hjälp av färger?
Barnen får med enkla och lustfyllda övningar lära sig att styra en liten robot som följer svarta linjer. Med hjälp av färgkoder kan barnen få roboten att till exempel ändra hastighet, svänga och snurra runt. Med hjälp av en iPad kan nu barnen skapa sina egna banor och färgkoda sin robot att ta sig runt på olika sätt.
Programmet är utvecklat av Curiosum.
Info för bokning
Ämnesinnehåll: Programmering
Årskurs: 5-åringar
Max antal: 20 barn, lärare ansvarar för gruppen
Tid: 90 minuter.
Buss ingår till och från besöket för de kommunala skolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
OBS! Endast ett besök per klass och läsår!
Mer om Robotsskoj
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - Gemensam genomgång
Besöket börjar med att barnen i helgrupp hjälper till att analogt programmera en pedagog att göra några olika rörelser. Här används de färgkoder som barnen senare arbetar med.
Del 2 - Eget arbete
Första uppgiften går ut på att rita egna banor på en iPad och som roboten ska följa. Därefter ta reda på vad olika färgkoder ger för rörelser hos roboten. Går det t.ex. att få roboten att snurra som en tornado?
Här finns tid till en rast för medhavt mellanmål.
Syftet med temat är att eleverna ska ges möjlighet att:
Robotskoj relateras till läroplan för förskolan, Lpfö 18
FÖRSKOLANS UPPDRAG
Kommunikation och skapande
Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
MÅL OCH RIKTLINJER
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: