Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 18 januari 2021)
Eleverna bygger en racerbil och programmerar den att köra. Därefter utforskar vi tillsammans bilarnas friktion och hastighet med hjälp av enklare vetenskapliga metoder. Vi lär genom lek, nyfikenhet och samarbete.
Skolprogrammet är utvecklat av Curiosum med inspiration av Lego Education.
Ämnesinnehåll: programmering, teknik, fysik och matematik
Årskurs: 3
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 120 minuter
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller maila läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Temat är indelat i två delar:
Del 1
Besöket börjar med en gemensam genomgång som visar hur eleverna bygger en robotbil och hur de därefter programmerar den med en iPad. Eleverna arbetar med blockprogrammering.
Del 2
Därefter arbetar eleverna parvis (medföljande pedagog gör indelningen). Eleverna byter ansvarsuppgifter under aktiviteten.
En racerbil med sensor konstrueras efter enkla instruktioner. Eleverna får i uppdrag att testa vad bland annat hjulstorlekar ger för skillnad för hastigheten och undersöker därmed begrepp som hastighet och friktion. Den vetenskapliga metoden används som att ställa hypotes, undersöka och dokumentera.
Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:
Full fart framåt relateras till läroplan för grundskolan, Lgr 11
KURSPLAN – TEKNIK
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll årskurs 1-3
Tekniska lösningar
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
KURSPLAN – FYSIK
Centralt innehåll årskurs 1–3
Kraft och rörelse
Metoder och arbetssätt
KURSPLAN – MATEMATIK
Centralt innehåll i årskurs 1-3
Algebra