"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2020-04-22

Barn frågar professor om coronavirus

NYHET Professor Niklas Arnberg från Umeå universitet förklarar coronaviruset för barn.

Text: Anna Fredriksson
Fakta om coronaviruset
Skydda dig från att bli smittad

Niklas Arnberg är professor i virologi och jobbar på Umeå universitet. Han har forskat på Coronaviruset. I en intervju med Curiosum besvarar han frågor om viruset som är ställda av barn. I videofilmerna berättar han om hur viruset smittar, om det är farligt och i så fall för vem, och vad du själv kan göra för att förebygga att bli smittad eller att smitta andra.

Coronaviruset, eller mer specifikt covid-19, är ett nytt virus som gjort många personer sjuka både i Sverige och världen. Viruset tros ha överförts från fladdermöss till människan på en marknad i staden Wuhan i Kina.

Om du vill läsa uppdaterad information om coronaviruset,
besök webbplatsen: Folkhälsomyndigheten.se

Stöd för dig som är under 18 år

Du som är orolig på grund av coronaviruset kan ringa, chatta eller maila till Bris. Chatten når du via Bris webb.

För att prata med en kurator
Ring: 116 111

Öppettider för telefon och chatt
Måndag - fredag
9–12 och 14­­-21

Lördag-söndag
14–21

Stöd för dig som vuxen

Om du som vuxen inte vet hur du ska prata med barn om coronaviruset kan du gå in på Bris hemsida och läsa mer.

Du kan också ringa till
Bris "vuxentelefon om barn"

Tel: 077-150 50 50

Telefontider