Ämnesinnehåll: Matematik
Årskurs: 5
Max antal: 30 elever
Tid: 90 minuter
Medföljande lärare ansvarar för gruppen!
Välkommen till ett lekfullt matematiktema! Eleverna utforskar matematik genom praktisk problemlösning vid stationer innehållande spel, pussel och klurigheter – anpassade efter ålder och utveckling.
Eleverna får bland annat upptäcka och skapa mönster, arbeta med geometriska former, symmetri samt utforska och utveckla strategier för problemlösning.
Eleverna använder både hjärna och händer när de upptäcker matematik i en kreativ miljö.
Temat är utvecklat av Curiosum med inspiration av Navet Science center i Borås.
Bokningslänk för höstterminen
Bokningsinstruktioner
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala skolorna i Umeå kommun. Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Mer om Klurigt & Kul!
Temat är indelat i tre delar:
Del 1 - Gemensam introduktion
I vårt mattelab väntar en pedagog utklädd till en berömd gammal matimatiker som tillsammans med eleverna löser ett matetatiskt problem.
Del 2 - Arbete i mindre grupper
Eleverna arbetar parvis vid stationer fyllda med matimatik på olika sätt. Uppdragen vid stationerna är av varienrande slag som till exempel pussel, spel och andra aktiviteter med matematiskt innehåll. I vårt mattelab cirkulerar eleverna bland ca 25 stationer där varje station tar uppskattningsvis 10 minuter.
Genom att arbeta med undersökande och praktiska uppgifter ges eleverna möjlihet att utveckla sin kreativeitet och sitt logiska tänkande.
Del 3 - Wisdome Umeå
Besöket avslutas med en rymdresa i Wisdome, Curiosum domteater.
Syftet med skolprogrammet är att eleverna ska få möjlighet att:
Koppling till läroplan
Klurigt & Kul! relateras till läroplanen för grundskolan, Lgr 22
KURSPLAN - MATEMATIK
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, modeller och resultat.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjligheter att reflektera över matematikens betydelse, användning och begränsning i vardagslivet, i andra skolämnen och under historiska skeenden och därigenom kunna se matematikens sammanhang och relevans.
Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att:
Centralt innehåll i årskurs 4–6
Taluppfattning och tals användning
Algebra
Geometri
Problemlösning
Före och efter besöket
Förslag på vad ni kan göra inför och efter besöket kommer att läggas till senare.