"False"
Hoppa direkt till innehållet
Öppet idag: 10-17
Huvudmenyn dold.

Tänk till!

Ämnesinnehåll: Matematik
Årskurs: 8
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter

Eleverna utforskar matematik genom praktisk problemlösning med stationer såsom spel, pussel och klurigheter – anpassade efter ålder och utveckling.

De får möjlighet att utforska och konstruera mönster, upptäcka och utveckla strategier för problemlösning samt arbeta med olika geometriska objekt.

Här används både hjärna och händer för att utforska matematik i en kreativ miljö.

Temat är utvecklat av Curiosum med inspiration av Navet Science center i Borås.

Länk till vårens bokningar kommer i mitten av december!
Bokningsinstruktioner

Information om besök

Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.

Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala skolorna i Umeå kommun. Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.

Mer om Tänk till!

Ämnet är indelat i 3 delar.

Del 1: Gemensam introduktion
I vårt mattelab får eleverna, med en pedagog, gemensamt lösa ett matematiskt problem som illustreras med en dramatisering.

Del 2: Arbeta i mindre grupper
Eleverna arbetar parvis vid stationer fyllda med matematik på olika sätt. Uppdragen vid stationerna är av varierande slag som till exempel pussel, spel, problemlösningsuppgifter och andra aktiviteter med matematiskt innehåll.

Genom att arbeta med undersökande och praktiska uppgifter ges elever möjlighet att utveckla sin problemlösningsförmåga, sin kreativitet och sitt logiska tänkande.

Eleverna får cirkulera mellan cirka 25 stationer, där varje station tar cirka 10 minuter.

Del 3: Wisdome Umeå
Besöket avslutas med en rymdresa i Wisdome, Curiosums domteater, där vi utforskar rymden och matematiken däri.

Syftet med temat är att eleverna ska få möjlighet att

  • prova på praktiska, lekfulla och utmanande sätt att arbeta med matematik
  • skapa en positiv inställning till matematik
  • öva problemlösningsförmåga och logiska tänkande,
  • arbeta med problemlösning enskilt och i grupp
  • få uppleva solsystemet på ett interaktivt sätt i domteatern.

Koppling till läroplan

Tänk till! relateras till läroplanen för grundskolan, Lgr 22

Ämnets försäkring

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresset för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, tidigare och samband.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, modeller och resultat.

Undervisningen ska ge elevernas förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematik har utvecklats. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjligheter att reflektera över matematikens betydelse, användning och begränsning i vardagslivet, i andra skolämnen och under historiska skeenden och därigenom kunna se matematikens sammanhang och relevans.

Undervisningen i ämnet matematik ska ge elevernas förutsättningar att utveckla:

  • förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier,
  • förmåga att föra och följa matematiska resonemang, och
  • förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Centralt innehåll, åk 7–9

Taluppfattning och tals användning

  • Metoder för beräkningar med tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.

Algebra

  • Variablers användning i algebraiska uttryck, formler, ekvationer och funktioner.

Geometri

  • Geometriska objekt samt deras egenskaper och inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg.

Problemlösning

  • Strategier för att lösa matematiska problem i olika situationer och inom olika ämnesområden samt värdering av valda strategier och metoder.
  • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån olika situationer och ämnesområden.
  • Enkla matematiska modeller och hur de kan användas i olika situationer.

Före och efter besöket

Förslag på vad ni kan göra inför och efter besöket kommer att läggas till senare.

 

 

Senast uppdaterad: 2025-11-27