"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.

Klurigt & Kul!

Ämnesinnehåll: Matematik
Årskurs: 2
Max antal: 30 elever
Tid: 90 minuter
Medföljande lärare ansvarar för gruppen!

Välkommen till ett lekfullt matematiktema! Eleverna utforskar matematik genom praktisk problemlösning vid stationer innehållande spel, pussel och klurigheter – anpassade efter ålder och utveckling.

Eleverna får bland annat upptäcka och skapa mönster, arbeta med geometriska former, symmetri och taluppfattning.

Eleverna använder både hjärna och händer när de upptäcker matematik i en kreativ miljö.

Temat är utvecklat av Curiosum med inspiration av Navet Science center i Borås.

Bokningslänk för höstterminen
Bokningsinstruktioner

Inför besöket

Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.

Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala skolorna i Umeå kommun. Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.

Mer om Klurigt & Kul!

Temat är indelat i tre delar:

Del 1 - Gemensam introduktion
I vårt mattelab väntar en pedagog utklädd till en berömd gammal matematiker som tillsammans med eleverna löser ett matematiskt problem.

Del 2 - Arbete i mindre grupper
Eleverna arbetar parvis vid stationer fyllda med matematik på olika sätt. Uppdragen vid stationerna är av varierande slag som till exempel pussel, spel och andra aktiviteter med matematiskt innehåll. I vårt mattelab cirkulerar eleverna bland ca 25 stationer där varje station tar uppskattningsvis 10 min.

Genom att arbeta med undersökande och praktiska uppgifter ges elever möjlighet att utveckla sin kreativitet och logiska tänkande.

Del 3 - Wisdome Umeå
Besöket avslutas med en rymdresa i Wisdome, Curiosums domteater.


Syftet med skolprogrammet är att eleverna ska få möjlighet att:

  • prova på praktiska, lustfyllda och utmanande sätt att arbeta med matematik,
  • skapa en positiv inställning till matematik,
  • öva problelmlösningsförmåga och logiskt tänkande,
  • arbeta med problemlösning enskilt och i grupp,
  • öva förståelse för former, mönster och taluppfattning,
  • få upplva solsystmet på ett interaktivt sätt i domteatern.

 

Koppling till läroplan

Klurigt & Kul! relateras till läroplanen för grundskolan, Lgr 22

KURSPLAN - MATEMATIK

Ämnets syfte
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, modeller och resultat.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjligheter att reflektera över matematikens betydelse, användning och begränsning i vardagslivet, i andra skolämnen och under historiska skeenden och därigenom kunna se matematikens sammanhang och relevans.

Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:

  • förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier,
  • förmåga att föra och följa matematiska resonemang, och
  • förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Centralt innehåll i årskurs 1–3

Taluppfattning och tals användning

  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.
  • Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.

Algebra

  • Enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.

Geometri

  • Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.
  • Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt samt objekten klot, kon, cylinder och rätblock. Egenskaper hos dessa objekt och deras inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt.
  • Symmetri i vardagen och hur symmetri kan konstrueras.

Samband och förändring

  • Proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.

Problemlösning

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

Före och efter besöket

Förslag på vad ni kan göra inför och efter besöket kommer att läggas till senare.
 

Senast uppdaterad: 2025-09-22