Ämnesinnehåll: Matematik
Årskurs: 5-åringar
Max antal: 20 barn, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter
Välkommen till ett lekfullt matematiktema! Barnen utforskar matematik genom praktisk problemlösning vid stationer innehållande olika aktiviteter såsom spel, pussel och klurigheter – anpassade efter ålder och utveckling.
Barnen får bland annat upptäcka och skapa mönster, sortera, jämföra och resonera – allt genom lek, samarbete och nyfikenhet.
De använder både hjärna och händer när de upptäcker matematik i en kreativ miljö.
Temat är utvecklat av Curiosum med inspiration av Navet Science center i Borås.
Länk till vårens bokningar kommer i mitten av december.
Bokningsinstruktioner
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala förskolorna i Umeå kommun. Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Mer om Klurigt & Kul!
Information om ämnet kommer.
Ämnet är indelat i 3 delar.
Del 1: Gemensam introduktion
I vårt mattelabb väntar en pedagog utklädd till en berömd gammal matematiker som tillsammans med barnen löser ett matematiskt problem.
Del 2: Eget arbete i mindre grupper:
Barnen arbetar sedan i grupper om 3-4 barn vid sationer fyllda med matematik på olika sätt. Uppdragen vid stationerna är av olika slag, till exempel spel, pussel och andra aktiviteter med matematiskt innehåll.
Del 3: Wisdome Umeå
Besöket avslutas med i Wisdome, Curiosums domteater, där vi utforskar rymden.
Syftet med skoltemat är att eleverna ska få möjlighet att:
Begrepp som tas upp är antal, storlek, mönster, vikt samt några geometriska tidigare som kvadrat, rektangel, cirkel och triangel.
Koppling till läroplan
Klurigt & Kul! relateras till läroplanen för förskolan, Lpfö 18
Förskolans uppdrag
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska stimulera varje barns utveckling och lärande. Utbildningen ska alltid vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet när det gäller såväl innehåll som arbetssätt.
Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera. Utbildningen ska stimulera barnen till att ta initiativ och ansvar samt ge dem möjlighet att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Utbildningen ska uppmuntra och utmana barnen att pröva sina egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.
MÅL OCH RIKTLINJER
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
Före och efter besöket
Förslag på vad ni kan göra inför och efter besöket kommer.