Kan man styra en robot med hjälp av färger? Lekfull programmering med robotar. Barnen använder bland annat färgkoder och sin fantasi för att styra roboten, enkelt och roligt, robotskoj!
Programmet är utvecklat av Curiosum.
Info för bokning
OBS! Endast ett besök per klass och läsår!
Ämnesinnehåll: Programmering, teknik
Årskurs: 5-åringar
Max antal: 20 barn, lärare ansvarar för gruppen
Tid: 90 minuter.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen, samt om ni efter avslutat tema vill besöka utställningarna, eller äta medhavt mellanmål. Max 30 minuter.
Besöket är kostnadsfritt men eventuell transport till och från besöket ombesörjes och finansieras av respektive skola.
Mer om Robotsskoj
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - Programmering
Besöket börjar med att barnen i helgrupp hjälper till att analogt programmera en pedagog att göra några olika rörelser. Här används de färgkoder som barnen senare arbetar med.
Barnen får med enkla och lustfyllda övningar lära sig att styra en liten robot som följer svarta linjer. Med hjälp av färgkoder och en iPad kan barnen få roboten att till exempel ändra hastighet, svänga och snurra runt. Nu kan barnen skapa sina egna banor och färgkoda sin robot att ta sig runt på olika sätt. Går det att få roboten att snurra som en tornado?
Del 2 – Robotbygge
Barnen får bygguppdrag med olika byggklossar. Bygg en robot med hjälp av din fantasi!
Medföljande pedagog kan gärna fotografera barnens konstruktioner innan aktiviteten avslutas och byggmaterialet städas undan.
Syftet med temat är att barnen ska ges möjlighet att:
Koppling till läroplan
Robotskoj relateras till läroplan för förskolan, Lpfö 18
FÖRSKOLANS UPPDRAG
Kommunikation och skapande
Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.
MÅL OCH RIKTLINJER
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
Före och efter besöket