Ämnesinnehåll: teknik
Målgrupp: förskolans femåringar
Max antal: 20 barn
Tid: 90 minuter, lärarna ansvarar för gruppen
Under besöket finns det tid att äta medhavt mellanmål.
Kom och hjälp Curiosums astronaut (utklädd personal) att bygga rymdfarkoster, rymdbaser eller annat i Curiosums nya byggmiljö som är fylld med LEGO. Målet är en aktivitet med fokus på att ha kul och att upptäcka nya kreativa sätt att använda legobitarna.
För att besöket ska bli så givande som möjligt kan ni förbereda er på skolan. Diskutera tillsammans och fundera vad som kan byggas, till exempel en satellit, raket, robotbil eller rymdbas. Gör gärna en ritning på hur du vill ditt LEGO-bygge ska se ut och ta med ritningen till Curiosum.
Besöket avslutas i domteatern med en rymdfilm.
Temat är utvecklat av Curiosum.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla kontaktperson för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Buss till och från besöket ingår, gäller för de kommunala förskolorna i Umeå kommun. Bussbokningen görs av ansvarig kontaktperson direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Mer om Rymdingenjörerna
Temat är indelat i tre delar:
Del 1: Gemensam introduktion
Besöket börjar med att gruppen samlas där vi kort berättar om vad besöket ska innehålla.
Frågor som tas ställs är:
”Vad är en ingenjör. Vad är en rymdingenjör?”
”Har det gått bra att förbereda besöket på förskolan/i skolan?” Har ni kanske med skisser/bilder på vad de ni vill bygga? Här uppmuntras eleverna att visa upp och berätta om deras bilder.
En astronaut (utklädd personal) kommer på besök och berättar lite om sin rymddräkt. Barnen kan här passa på att ställa frågor till astronauten.
Del 2: enskilt LEGO-bygge i utställningshallen
I utställningshallens LEGO-miljön får barnen vara rymdingenjörer. Det finns möjlighet för dem att ta på sig byggvästar. Nu får alla bygga med LEGO och designa sina egna rymdskepp, baser, robotar m.m.
Allt som byggs kommer att behöva plockas isär och städas undan innan besöket avslutas. Vi uppmuntrar medföljande pedagoger att fota rymdingenjörernas byggen innan det rivs. Om tid finns får barnen visa och berätta för varandra vad de har byggt.
Del 3: Wisdome Umeå
I temat ingår även en filmvising i vår domteater. Visningen kan ligga i början eller i slutet av besöket.
Det planeras in en fikapaus om gruppen har med sig mellanmål.
Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:
Koppling till läroplan
Rymdingenjörerna relateras till läroplanen för förskolan, Lpfö 18
Förskolans uppdrag
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska stimulera varje barns utveckling och lärande. Utbildningen ska alltid vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet när det gäller såväl innehåll som arbetssätt. Barnen ska ges förutsättningar för bildning, tänkande och kunskapsutveckling utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska.
Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera. Utbildningen ska stimulera barnen till att ta initiativ och ansvar samt ge dem möjlighet att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Utbildningen ska uppmuntra och utmana barnen att pröva sina egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.
Barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Barnens lärande kan bli mångsidigt och sammanhängande om arbetssätten varierar och miljön är utmanande och stimulerande samt lockar till lek och aktivitet.
MÅL OCH RIKTLINJER
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla