Kom och hjälp Curiosums astronaut (utklädd personal) att bygga rymdfarkoster, rymdbaser eller annat i Curiosums nya byggmiljö som är fylld med LEGO. Målet är en aktivitet med fokus på att ha kul och att upptäcka nya kreativa sätt att använda legobitarna.
För att besöket ska bli så givande som möjligt kan ni förbereda er på skolan. Diskutera tillsammans och fundera vad som kan byggas, till exempel en satellit, raket, robotbil eller rymdbas. Gör gärna en ritning på hur du vill ditt LEGO-bygge ska se ut och ta med ritningen till Curiosum.
Besöket avslutas i domteatern med en rymdfilm.
Programmet är utvecklat av Curiosum.
Ämnesinnehåll: teknik
Målgrupp: fritids (förskoleklass-åk 4)
Max antal: 25 barn
Minsta antal för fri bussresa: 10 barn
Tid: 2 timmar (LEGO-bygge och rymdfilm i domteatern)
Under besöket finns det tid att äta medhavt mellanmål.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla kontaktperson för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Buss till och från besöket ingår, gäller för de kommunala förskolorna och fritidsavdelningarna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig kontaktperson direkt till bussbolaget, formulär finns här. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
OBS! Endast ett besök per grupp och läsår!
Mer om Rymdingenjörerna
Temat är indelat i tre delar:
Del 1 - Gemensamt
Besöket börjar med att gruppen samlas där vi kort berättar om vad besöket ska innehålla. Först bygga med LEGO och avsluta med film.
Frågor som tas ställs är:
”Vad är en ingenjör. Vad är en rymdingenjör?”
”Har det gått bra att förbereda besöket på förskolan/i skolan?” Har ni kanske med skisser/bilder på vad de ni vill bygga? Här uppmuntras eleverna att visa upp och berätta om deras bilder.
En astronaut (utklädd personal) kommer på besök med legobitar i sin hand. Vad ska astronauten bygga som har med rymden att göra och varför behövs en rymddräkt? Barnen kan här passa på att ställa frågor till astronauten.
Exempel på LEGO-byggen kopplade till rymden:
1. Bygg ett rymdskepp:
- Skapa ett rymdskepp som kan ta astronauter till Mars eller någon annan planet. Hur ser rymdskeppet ut? Har det stora raketmotorer? Finns det plats för astronauter att sova och äta? Glöm inte att ge ditt rymdskepp ett coolt namn!
2. Designa en rymdbas:
- Bygg en rymdbas där astronauterna kan bo och arbeta på en annan planet eller måne. Hur ser deras bostäder ut? Finns det ett labb för experiment? Hur får de mat och vatten? Se till att rymdbasen har allt astronauterna behöver för att överleva!
3. Skapa en rymdrobot:
- Bygg en robot som kan hjälpa astronauterna på deras uppdrag. Vad kan roboten göra? Kan den gå ut på rymdpromenader, reparera saker, eller kanske samla stenar från en främmande planet? Se till att roboten har alla verktyg den behöver för att göra sitt jobb!
4. Uppfinna ett rymdverktyg:
- Designa ett speciellt verktyg som astronauterna kan använda i rymden. Vad gör verktyget? Hjälper det dem att fixa något, samla prover, eller kanske något helt annat? Hur ser verktyget ut och hur fungerar det?
5. Utforska en okänd planet:
- Bygg ett fordon som kan köra runt på ytan av en okänd planet. Vad behöver fordonet för att klara av planetens tuffa miljö? Finns det stora hjul för att köra över stenar, eller kanske ett skyddande skal för att stå emot strålning?
Del 2 – enskilt LEGO-bygge i utställningshallen
Besöket fortsätter i LEGO-miljön i utställningshallen där barnen får vara rymdingenjörer. Det finns möjlighet för barnen att ta på byggvästar. Nu får alla bygga med LEGO och designa sina egna rymdskepp, baser, robotar m.m.
Allt som byggs kommer att behöva plockas isär och städas undan innan besöket avslutas. Vi uppmuntrar medföljande pedagoger att fota rymdingenjörernas byggen innan det rivs. Om tid finns får barnen visa och berätta för varandra vad de har byggt.
Det planeras in en fikapaus om gruppen har medhavt mellanmål.
Del 3 – Gemensam film i Domteatern
Besöket avslutas med en rymdfilm:
”Lucia, stjärnfallens hemligheter” (F-klass-åk 3)
”Stort” (åk 4 och äldre).
Finns tid över så får gruppen upptäcka huset gemensamt fram tills att bussen går.
Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:
Utveckla sin finmotorik:
- Byggande med LEGO främjar barns finmotorik och öga-hand-koordination. Att plocka upp och sätta ihop små bitar kräver precision och övning.
Vara kreativ och innovativ:
- LEGO stimulerar barnens fantasi och kreativitet. Genom att skapa egna konstruktioner utvecklar barnen förmågan att tänka utanför ramarna och hitta innovativa lösningar på problem.
Lösa problem och logiskt tänkande:
- Byggandet med LEGO involverar planering och problemlösning. Barnen måste tänka ut hur de ska bygga stabila strukturer och lösa problem som uppstår under byggandet.
Stärka sitt självförtroende och känna stolthet:
- När barnen slutför sina projekt känner de en känsla av prestation och stolthet. Detta bygger deras självförtroende och motiverar dem att ta sig an nya utmaningar.
Varför detta är en aktivitet för framtida ingenjörer?
1. Introduktion till ingenjörsprinciper:
- Genom att bygga med LEGO introduceras barnen till grundläggande ingenjörsprinciper såsom strukturell integritet, balansering av vikter, och rumsuppfattning.
2. Teamarbete och kommunikation:
- Aktiviteten uppmuntrar samarbete. Barnen lär sig att arbeta tillsammans, dela idéer och kommunicera effektivt för att nå ett gemensamt mål – precis som riktiga ingenjörer.
3. Teknisk förståelse:
- Genom att designa och konstruera rymdrelaterade projekt får barnen en förståelse för hur tekniska system fungerar och hur olika komponenter kan samverka.
4. Förberedelse för framtida utmaningar:
- Att tänka som en ingenjör hjälper barnen att förbereda sig för framtidens utmaningar. De lär sig att vara analytiska, kreativa och uthålliga, vilket är viktiga egenskaper oavsett vilken karriär de väljer senare i livet.