"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.

Rymdingenjörerna

Ämnesinnehåll: teknik
Målgrupp: förskolans femåringar
Max antal: 20 barn
Tid: 90 minuter, lärarna ansvarar för gruppen
Under besöket finns det tid att äta medhavt mellanmål.

Kom och hjälp Curiosums astronaut (utklädd personal) att bygga rymdfarkoster, rymdbaser eller annat i Curiosums nya byggmiljö som är fylld med LEGO. Målet är en aktivitet med fokus på att ha kul och att upptäcka nya kreativa sätt att använda legobitarna.

För att besöket ska bli så givande som möjligt kan ni förbereda er på skolan. Diskutera tillsammans och fundera vad som kan byggas, till exempel en satellit, raket, robotbil eller rymdbas. Gör gärna en ritning på hur du vill ditt LEGO-bygge ska se ut och ta med ritningen till Curiosum.
Besöket avslutas i domteatern med en rymdfilm.

Temat är utvecklat av Curiosum.

Boka här
Bokningsinstruktioner

 

Inför besöket

Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla kontaktperson för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.

Buss till och från besöket ingår, gäller för de kommunala förskolorna i Umeå kommun. Bussbokningen görs av ansvarig kontaktperson direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen. 

Mer om Rymdingenjörerna

Temat är indelat i tre delar:

Del 1: Gemensam introduktion
Besöket börjar med att gruppen samlas där vi kort berättar om vad besöket ska innehålla. 

Frågor som tas ställs är:
”Vad är en ingenjör. Vad är en rymdingenjör?” 
”Har det gått bra att förbereda besöket på förskolan/i skolan?” Har ni kanske med skisser/bilder på vad de ni vill bygga? Här uppmuntras eleverna att visa upp och berätta om deras bilder.

En astronaut (utklädd personal) kommer på besök och berättar lite om sin rymddräkt. Barnen kan här passa på att ställa frågor till astronauten.

Del 2: enskilt LEGO-bygge i utställningshallen
I utställningshallens LEGO-miljön får barnen vara rymdingenjörer. Det finns möjlighet för dem att ta på sig byggvästar. Nu får alla bygga med LEGO och designa sina egna rymdskepp, baser, robotar m.m.

Allt som byggs kommer att behöva plockas isär och städas undan innan besöket avslutas. Vi uppmuntrar medföljande pedagoger att fota rymdingenjörernas byggen innan det rivs. Om tid finns får barnen visa och berätta för varandra vad de har byggt.

Del 3: Wisdome Umeå
I temat ingår även en filmvising i vår domteater. Visningen kan ligga i början eller i slutet av besöket.

Det planeras in en fikapaus om gruppen har med sig mellanmål.

Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:

  • Utveckla sin finmotorik. Byggande med LEGO främjar barns finmotorik och öga-hand-koordination. Att plocka upp och sätta ihop små bitar kräver precision och övning.
  • Vara kreativ och innovativ. LEGO stimulerar barnens fantasi och kreativitet. Genom att skapa egna konstruktioner utvecklar barnen förmågan att tänka utanför ramarna och hitta innovativa lösningar på problem.
  • Lösa problem och logiskt tänkande. Byggandet  involverar planering och problemlösning. Barnen måste tänka ut hur de ska bygga stabila strukturer och lösa problem som uppstår under byggandet. 
  • Stärka sitt självförtroende och känna stolthet. När barnen slutför sina projekt känner de en känsla av prestation och stolthet. Detta bygger deras självförtroende och motiverar dem att ta sig an nya utmaningar. 

Koppling till läroplan

Rymdingenjörerna relateras till läroplanen för förskolan, Lpfö 18 

Förskolans uppdrag 

Omsorg, utveckling och lärande 

Förskolan ska stimulera varje barns utveckling och lärande. Utbildningen ska alltid vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet när det gäller såväl innehåll som arbetssätt. Barnen ska ges förutsättningar för bildning, tänkande och kunskapsutveckling utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska. 

Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera. Utbildningen ska stimulera barnen till att ta initiativ och ansvar samt ge dem möjlighet att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Utbildningen ska uppmuntra och utmana barnen att pröva sina egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling. 

Barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Barnens lärande kan bli mångsidigt och sammanhängande om arbetssätten varierar och miljön är utmanande och stimulerande samt lockar till lek och aktivitet. 


MÅL OCH RIKTLINJER 
Omsorg, utveckling och lärande 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla 

  • självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
  • förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och
  • skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
  • fantasi och föreställningsförmåga,
  • förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
  • förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
  • förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik
  • förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. 

 

Senast uppdaterad: 2025-01-29