"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.

Klurigt & Kul!

Ämnesinnehåll: Matematik
Årskurs: 5-åringar
Max antal: 20 barn, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter

Välkommen till ett lekfullt matematiktema! Barnen utforskar matematik genom praktisk problemlösning med stationer såsom spel, pussel och klurigheter – anpassade efter ålder och utveckling.

Barnen tränar på att sortera, jämföra, resonera och upptäcka mönster – allt genom lek, samarbete och nyfikenhet.

De använder både hjärna och händer när de upptäcker matematik i en kreativ miljö.

Temat är utvecklat av Curiosum med inspiration av Navet Science center i Borås.

Bokningslänken kommer i mitten av augusti.
Bokningsinstruktioner

Inför besöket

Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.

Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala förskolorna i Umeå kommun. Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.

Mer om Klurigt & Kul!

Information om temat kommer.

Koppling till läroplan

Klurigt & Kul! relateras till läroplanen för förskolan, Lpfö 18

Förskolans uppdrag
Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska stimulera varje barns utveckling och lärande. Utbildningen ska alltid vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet när det gäller såväl innehåll som arbetssätt. Barnen ska ges förutsättningar för bildning, tänkande och kunskapsutveckling utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska.

Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera. Utbildningen ska stimulera barnen till att ta initiativ och ansvar samt ge dem möjlighet att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Utbildningen ska uppmuntra och utmana barnen att pröva sina egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.

Barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Barnens lärande kan bli mångsidigt och sammanhängande om arbetssätten varierar och miljön är utmanande och stimulerande samt lockar till lek och aktivitet.

MÅL OCH RIKTLINJER
Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
  • förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
  • fantasi och föreställningsförmåga,
  • förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
  • förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik

Före och efter besöket

Förslag på vad ni kan göra inför och efter besöket kommer.

 

 

Senast uppdaterad: 2025-06-24