Ett scenario ur den verkliga historien om Apollo 13, en av månfärderna, spelas upp för eleverna som är besättningen på denna expedition vars enda mål nu är att ta sig hem till jorden vid liv. Eleverna ska under tidspress försöka klara sex uppdrag av olika karaktär. Varje uppdrag resulterar i en kod som behövs för att ta sig ut när tiden blir knapp. Uppdragen har fokus på matematik. Besöket avslutas med en virtuell planetarieresa i Vintergatan.
Temat är utvecklat av Innovatum och Curiosum
Endast ett besök/klass/läsår
Ämnesinnehåll: Rymningsspel - matematik, fysik
Årskurs: gymnasiet
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Besöket är kostnadsfritt men eventuell transport till och från besöket ombesörjes och finansieras av respektive skola.
Så här bokar du, läs mer här
Temat är indelat i två delar:
Del 1: uppdrag i grupper
Uppdraget är i form av ett rymningsspel där scenariot är en av månfärderna, Apollo 13, som höll på att sluta i katastrof när astronauternas rymdfarkost exploderade på väg till Månen. Det var en händelse med ett lyckligt slut. Eleverna är besättningen i Apollo 13-rymdkapseln där de samarbetar med problemlösningsuppgifter.
När tiden är ute hjälps alla grupper åt med att lösa den slutliga sifferkoden så att dörren öppnas.
Läraren är med hela tiden utan att hjälpa till. Ett ypperligt tillfälle att kunna observera klassen. Ett verkligt samarbetstillfälle för klassen.
Del 2: planetariet
Eleverna gör en virtuell resa ut i Vintergatan där de får en chans att titta närmare på solsystemets och universums uppbyggnad.
Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:
ESERO Sverige - tar universum in i klassrummet
Visste du att ESERO Sverige har massor av klassrumsaktiviteter för dig? Kolla in dem här!