Bild: NASA

Rymddag med astronauten Jessica Meir

Med 3 280 varv runt jorden under 205 dagar på ISS rymdstation blev Jessica Meir den första svenska kvinnan i rymden, Kanske blir hon den första kvinnan på månen. Möt Jessica Meir på Curiosum under en dag fylld av rymden.

Den 22 juni kl 11-16 kan du kasta dig in i ett stort rymdäventyr på Curiosum. Träffa NASA-astronauten Jessica Meir och lyssna till hennes spännande berättelse om livet som astronaut och forskare på rymdstationen ISS, samt hennes dröm om att bli den första kvinnan på månen.

Program för rymddagen
11.00 Curiosum öppnar
11.30-13.00 Möt Jessica Meir (förbokning krävs)
13.00-16.00 Utforska Curiosums spännande rymdexperiment och aktiviteter.

Jessica Meir, en astronaut med drömmar!

Jessica Meir är en NASA-astronaut, marinbiolog och forskare med amerikanskt och svenskt medborgarskap. Redan som 5-åring drömde Jessica om att bli astronaut. I high school satte hon upp målet att ta en rymdpromenad. År 2019 blev hon historisk när hon som första svenska kvinnan skickades ut på uppdrag i rymden. Samma år gjorde hon, tillsammans med Christina Koch, den första helt kvinnliga rymdpromenaden!

Nu har Jessica möjlighet att bli historisk igen! Hon är en av 18 utvalda astronauter till det amerikanska månprogrammet Artemis. Målet är att sätta nästa människa och den första kvinnan på månen.

Rymddagen arrangeras i samarbete mellan Umeå universitet, Umeå kommun och Rymdstyrelsen. Rymddagen är en del av Umeås 400-årsfirande.

Senast uppdaterad: 2023-06-06