Bild: Johan Gunséus

Judith Lundberg Felten

Hur känns det att vara med i Forskarfredag Stand-up?

– Jätteroligt, spännande, utmanande, utvecklande! Så kul att få chans att vara med på det! Jag gillar utmaningar och har provat på en stand-up-komedikurs över en helg i vintras. Det här känns som ett perfekt tillfälle att kunna vidareutveckla det.

Hur kan man göra forskningen rolig?

– Genom att använda sig av kuriosa situationer ur sin forskningsvardag (det finns många när man får ögonen upp för det!), överdriver de lite, leka med fördomar om forskarna och väva in vetenskap och mycket entusiasm i det och alltid återgå från situationer, tankar, saker som publiken kan relatera till.

Vad forskar du om?

– Jag forskar om trädrotens gemensamma liv med svampar i skogsmarken. Hur kommunicerar de med varandra? Hur vet de att var och en menar väl när de ingår i en symbios och släpper försvaret mot partnern? Vad händer när vi hugger ned träden och svamparna förlorar sin träd-kompis och hur kan vi då bedriva bättre skogsbruk med mer respekt för all marklevande (mikro)organismer?

Vad är roligast och intressantast med att forska och vad är utmaningen?

– Roligast är att vara med min forskargrupp, att komma fram till resultat, att stödja mina doktorander och postdoktorer och hjälpa de att hitta rätt väg i sina projekt och att se hur de själva utvecklas under ett projekt. Största utmaningen är att få finansiering, att inte kunna ge sina anställda mer stabilitet (på grund av korta kontrakt) och att de kan ta sjukt lång tid att komma fram till resultat och ännu längre tid tills de (kanske) används i verkligheten.

Varför är populärvetenskap viktigt tycker du?

– Populärvetenskap är viktigt så att forskarna kan skapa en relation av tillit med samhället. Vi är också bara folk, vi vet mycket men inte allt och vi (jag i alla fall) svarar gärna på frågor kring mina forskningsämnen. Det finns mycket kunskap i forskningsvärlden som kan ge stort nytta, men om vi inte sprider det genom våra egna kanaler och är synliga, så får fake-news allt större plats i vår värld. Genom att berätta om våra resultat men även om vägen dit och vad som krävs kan vi uppmuntra samhället till ett efterfrågande tankesätt och till att vara källkritisk när de läser något från icke-vetenskapliga källor.

Vad hoppas du ”få ut” av stand upen och kanske lära dig?

– Att lära mig ett nytt sätt att prata om forskning och att se hur publiken tar emot det.

Korta fakta om Judith

Bor: I Uppsala och Umeå
Kommer från: Tyskland, bodde sex år i Frankrike innan jag kom till Sverige år 2010
Familj: Min man, en dotter och en bonusdotter, en ex-katt som bor hos min ex-man
Intressen: Växter på alla sätt och vis i hemmet, i trädgården, i skogen, under mikroskopet, yoga, sy kläder, spela tvärflöjt, lära mig att prata andra språk
Mig med tre ord: Entusiastiskt. Kreativ. Analytisk
Favoritkomedi: Bäst i test och Bing Bang Theory
Favoritkomiker och förebild: Rowan Atkinson (Mr. Bean) har jag skrattat åt sen jag var barn, Anke Engelke är en av mina tyska favoritkomiker.
Mitt favoritskämt: “Time flies like an arrow, fruit(-)flies like a banana”
Får mig att skratta: Ordvitsar! Mina barns filosofiska tankar och roliga vardagssituationer
Oanad talang: Sänder podcasten “Flora and Friends – your botanical cup of tea” och att jag gör textildesign utifrån mikroskopibilder på växter
Gör om fem år: Öppnar ett museum om växter