Bild: Canva

Astronomins dag och natt - planetarievisning

Besökare som lyckas knipa en biljett till Astronomins dag och natt kommer få uppleva en hisnande digital resa i rymden på Curiosums planetarium. Gästföreläsare är rymdfysiker Audrey Schillings.

Hur taggad är du på uppdraget?

– Jag känner mig verkligen hedrad och glad över att få träffa Umebor som är nyfikna på rymden. Jag lyssnade själv på många populärvetenskapliga föredrag när jag var yngre men också när jag pluggade på universitetet, så det är lite märkligt att nu själv vara i den positionen. Jag ser fram emot att dela med mig av mina kunskaper och prata med människor, säger Audrey Shillings, postdoktor på Institutionen för fysik vid Umeå universitet.

Vad handlar din planetarievisning om?

– Vår stjärna, solen, och dess roll för miljön på jorden är ett komplext och fascinerande fenomen som jag kommer att berätta om på planetarievisningen. Därefter kommer jag att belysa fenomenet norrsken och även introducera begreppet jonutflöde. Kort sagt innebär jonutflöde att planeter (inklusive jorden) förlorar en del av sin atmosfäriska sammansättning. Jonutflöde sker både på jorden och på Venus och Mars, som är planeter som är mycket lika vår men samtidigt helt annorlunda än jorden.

Varför tror du att människor är så intresserade och fascinerade av rymden?

– Jag tror att det beror på att när vi tittar på himlen är det så hänförande att se stjärnor som är miljoner och miljarder ljusår bort och helt oåtkomliga för människor av vår art. Jag skulle också säga att när man tänker på universum inser man sin litenhet och känner sig mindre än en myra i denna gigantiska smältdegel av planeter, stjärnor och andra objekt som vi kanske inte har en aning om.

Vad forskar du om?

– Min forskning handlar om rymdväder och består av att analysera magnetometerdata och identifiera starka och snabba störningar i jordens magnetfält och förstå när, var och varför de uppstår. Denna forskning hjälper oss att få en bättre prognoser för geomagnetiska inducerade strömmar (GICs) som kan framkalla strömavbrott och problem i kommunikationssystemen här på jorden.

– Jag analyserar data från ett instrument som kallas magnetometer och letar efter starka och snabba störningar i magnetfältet. Jag försöker förstå när de exakt inträffar (under vilka förhållanden), varför, var och vad som orsakar dem.

Varför tycker du att populärvetenskap är viktig?

– Folk brukar fråga varför den här forskningen som jag gör är viktig och varför vi bryr oss om de små frågeställningarna? Tja, varje enskild kunskap, även om den inte har någon direkt inverkan på samhället och på människors liv, bidrar till den teknik som vi människor har skapat i dag och har en stor inverkan på vardagen! Det är just därför som det är mycket viktigt att popularisera vetenskapen och göra alla forskningsområden tillgängliga och begripliga för alla.

Korta fakta om Audrey

Bor: i Umeå och kommer från Belgien
Familj: En nalleälg. Letar fortfarande efter min tvillingstjärna i universum
Intressen: Skidåkning, kajakpaddling, vandring, pussel, broderi
Jag med tre ord: Entusiastisk. Galen. Älskar att drömma
Knasiga saker svenskarna gör: Hoppa ner i ett ishål när det är -20 (eller mindre) grader ute!
Gillar bäst med Sverige: Vintern (särskilt i Kiruna) och morotskaka
Saknar hemifrån: Färskost, petit pain au chocolat och karneval
Planet jag vill besöka: Jag skulle älska att titta närmare på Saturnus, dess ringar och fascinerande månar
Det mest fascinerande med rymden: Böjning av ljus som ger fantastiska mönster så som Einstein-ringen