"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.

26/9: Fira astronomins dag och natt

Följ Astronomins dag och natt live från Curiosum lördagen den 26 september

Välkommen att fira Astronomins dag och natt online med Curiosum och specialinbjudna gäster. Följ eventet live: https://www.facebook.com/curiosum.science.center/live/

Syftet med dagen är att göra det fantastiska med astronomin och universum tillgängligt för alla i hela Sverige.

Curiosum bjuder på två livesändningar:

Kl 14:00 - 14:40 Hur ska forskare kunna mäta det elektriska fältet på månens yta?
Möt Space Science Sweden och hör mer om Umeå Lunar Venture, projektet som ska mäta det elektriska fältet på månen. Hur ska det gå till? Varför är det viktigt att veta mer om det elektriska fältet? Få svar på dessa frågor och många fler. Läs mer om Umeå Lunar Venture

Kl 15:00 - 16:00 Jorden 2.0 - Livets spännande utveckling från jorden och vidare ut i universum
Natuschka Lee, forskare i astrobiologi och mikrobiologisk geoekologi, skildrar den fantastiska biologiska mångfald som har utvecklats under den korta tid jorden har funnits i universum. Hur ska vi tillvara den på bästa sätt - och vilka chanser har vi att hitta liv i universum? Och om vi hittar det, kan vi då flytta dit?
Läs mer om Natuschka Lees forskning

Vid sidan av Natuschka Lee, medverkar också medlemmar och studenter från hennes forskningsteam:

• Michael Baumgärtner,  kemist och projektassistent: Biologiska överlevnadsexperiment på den internationella rymdstationen ISS
  • Baraa Rehamnia, bioteknolog, gästforskare i astrobiologi och doktorand från Algeriet: Extrema livsformer i underjorden och grottor på jorden och på andra planeter
  • Irina Schuman, biolog och läkarstudent vid Umeå universitet: Varför är björndjur så fascinerande?

Följ andra event från Astronomins dag och natt

Kl 10:00 Bygg en astronautlandare
Vill du delta i bygget av en astronautlandar. I detta Facebookevent deltar Umeå Lunar Ventures Isak Silander tillsammans med Astronomisk ungdom i Uppsala.
Länk till eventet: https://www.facebook.com/events/631690294123393/