Patrik Norqvist

Var kommer du ifrån?
Jag är född i Umeå och har bott här hela mitt liv.

Hur blev du intresserad av vetenskap?
Jag har alltid gillat att lösa kluriga problem. Under gymnasiet insåg jag att  fysikproblemen var roligast.

Inom vilket område arbetar du för närvarande? Är det några av dina resultat som du tycker är riktigt coola?
Jag är rymdfysiker. Jag tittar på mätningar från satelliter och försöker förstå vad som händer i rymden. Jag har bland annat analyserat vilka processer som gör att syre lämnar jorden och räknat ut hur mycket syre som försvinner.

Var du rädd för något som barn?
Jag blev stucken av en geting i huvudet när jag gick i 4:an och det gjorde jätteont. Efter det sprang jag alltid iväg då getingar kom. Jag är fortfarande lite rädd för getingar. Som barn tyckte jag också att ormar var otrevliga, men det gör jag inte längre.

Hade du något favoritdjur?
Katter

Vilken var din favoritattraktion på nöjesparker?
Jag var på Gröna Lund en gång. Då fanns det något som hette Lustiga Huset där som jag tyckte var fantastiskt kul.

Senast uppdaterad: 2022-02-02