Lös ett miljöuppdrag med programmering!
Kan ni reparera en dammlucka, starta ett vindkraftverk, sopsortera med mera? Eleverna programmerar robotar att utföra uppdrag och lär sig samtidigt att lösa logiska problem. Vi samarbetar parvis och hjälps åt att göra Umeå mer hållbart och miljövänligt.
Temat är utvecklat av Curiosum.
Endast ett besök/klass/läsår
Ämnesinnehåll: programmering, teknik, matematik, globala mål för hållbar utveckling
Årskurs: 5
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 min
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
OBS! För dig som bokat skolbesök på Curiosum under våren och bokat buss så behöver vi meddela att kommunen inte längre bekostar busstransporten. Fakturan för bussen kommer därför att skickas direkt till skolan.
Besöket på Curiosum är fortsatt kostnadsfritt. Bokningslänk under respektive skoltema.
Behöver du boka av ditt besök på grund av dessa förutsättningar är du välkommen att göra det.
Vi hoppas på en lösning på busstransporten.
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - Gemensam genomgång
Besöket börjar med en genomgång som visar några vanliga funktioner hos Legoroboten EV3. Därefter introduceras robotens programvara och några exempel på program laddas över till roboten och testas tillsammans. Eleverna presenteras för de miljöuppdrag som de senare ska arbeta med.
Del 2 - Arbete två och två
Eleverna arbetar parvis där medföljande pedagog gör indelningen.
Eleverna byter ansvarsuppgifter under aktiviteten.
Som första uppgift programmeras några grundläggande rörelser hos roboten, som att köra framåt, bakåt och att svänga.
Därefter finns sex stycken uppdrag att välja mellan som alla är kopplade till Umeå stad och går ut på göra Umeå mer hållbar och miljövänlig.
Syfte med temat är att eleverna ges möjlighet att:
Framtidsfixarna relateras till läroplan för grundskolan, Lgr22
KURSPLAN – TEKNIK
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll årskurs 4-6
Teknik, människa, samhälle och miljö
Tekniska lösningar
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
KURSPLAN – MATEMATIK
Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll årskurs 4–6
Algebra
Problemlösning