Kan ni reparera en dammlucka, starta ett vindkraftverk, sopsortera med mera?
Eleverna programmerar robotar att utföra uppdrag och lär sig samtidigt att lösa logiska problem. Vi samarbetar parvis och hjälps åt att göra Umeå mer hållbart och miljövänligt.
Temat är utvecklat av Curiosum.
Ämnesinnehåll: programmering, teknik, matematik, globala mål för hållbar utveckling
Årskurs: 6
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 2 timmar
Buss ingår till och från besöket för de kommunala skolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - Gemensam genomgång
Besöket börjar med en genomgång som visar några vanliga funktioner hos Legoroboten EV3. Därefter introduceras robotens programvara och några exempel på program laddas över till roboten och testas tillsammans. Eleverna presenteras för de miljöuppdrag som de senare ska arbeta med.
Del 2 - Arbete två och två
Eleverna arbetar parvis där medföljande pedagog gör indelningen.
Eleverna byter ansvarsuppgifter under aktiviteten.
Som första uppgift programmeras några grundläggande rörelser hos roboten, som att köra framåt, bakåt och att svänga.
Därefter finns sex stycken uppdrag att välja mellan som alla är kopplade till Umeå stad och går ut på göra Umeå mer hållbar och miljövänlig.
Syfte med temat är att eleverna ges möjlighet att:
Framtidsfixarna relateras till läroplan för grundskolan, Lgr 11
KURSPLAN – TEKNIK
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll årskurs 4-6
Tekniska lösningar
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Teknik, människa, samhälle och miljö
KURSPLAN – MATEMATIK
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll årskurs 4–6
Algebra
Problemlösning