Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 18 januari 2021)
Ska din kreativitet styra koden eller ska koden styra din kreativitet? Temat Kreativ kodning bjuder på programmering i en kreativ miljö där både mjukvara och hårdvara interagerar. Det är bara fantasin som sätter gränserna, (och lite hårdvaran) för vad eleverna kan skapa!
Eleverna får arbeta i par där de med hjälp av programmering av digitala enheter får experimentera och skapa digitala interaktiva aktiviteter eller ett enkelt arkadspel. De kommer att inse att både enkla och komplexa beteenden kan skapas genom några få rader kod. Eleverna använder sensorer och lär sig att hantera indata samt styra återkopplingen visuellt, auditivt och mekaniskt.
Temat är utvecklat av Curiosum.
Ämnesinnehåll: Teknik, matematik
Årskurs: 8
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 120 minuter
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller maila läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - gemensam genomgång
Eleverna samlas för en gemensam genomgång av utvecklingsmiljön Microsoft MakeCode och hårdvaran Adafruit Circuit Playground Express.
Vi går igenom MakeCode och tillsammans implementerar vi en enkel applikation som vi överför till Circuit Playground för att testköra.
Del 2 – praktiskt arbete
Eleverna arbetar i par (i undantagsfall 3 elever/grupp), där medföljande pedagog gör indelningen. Eleverna turas om att programmera och testa på hårdvara samt ges stort utrymme för egna kreativa idéer.
Eleverna får välja mellan att arbeta med experimentkortet Adafruit Circuit Playgound Express, eller med arkadspelet Adafruit PyGamer för de som vill ha en utmaning och har programmeringserfarenheter. Utvecklingsmiljön MakeCode fungerar i båda valen.
Eleverna kan programmera med antingen block-programmering (likt Scratch), eller med JavaScript, samt byta emellan. Eleverna får själva välja programmeringsspråk utifrån kunskapsnivå.
Beroende på om eleverna hunnit göra förarbetet så händer följande:
Under hela arbetet utmanas eleverna med utökningar och förbättringar, antingen från en pedagog eller genom skriftliga instruktioner. Om tid finns uppmuntras de även att göra flera projekt eller skapa något helt eget.
Det finns möjlighet att spara koden de har skapat, för att senare fortsätta med det på skolan eller hemma.
Syftet med temat är att eleverna ges möjlighet att:
Kreativ kodning relateras till läroplan för grundskolan, Lgr 11
Kursplan – Teknik
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Tekniska lösningar
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Kursplan – Matematik
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Algebra
Problemlösning