Mänsklighetens största nytta-om hållbar utveckling
Curiosum är värd för Nobelmuseets utställning om nobelpris. Kom och lär mer om pristagarnas insatser för mänsklighetens största nytta, Alfred Nobels önskan om en bättre värld.
Mänsklighetens största nytta – om hållbar utveckling.
Hur kan världen bli bättre? Vilken betydelse har vetenskap och fredsarbete i arbetet med de globala hållbarhetsmålen?
Vi fördjupar oss i dessa frågor med utgångspunkt i Nobelmuseets utställning Mänsklighetens största nytta. Vi arbetar även praktiskt med de globala målen som vi animerar med stop-motion teknik.
För att besöket ska bli så bra som möjligt rekommenderar vi att eleverna är förberedda på besökets innehåll, se vårt förslag på aktivitet att göra före besöket.
Programmet är utvecklat av Nobelmuseet och Curiosum.
Info för bokning
OBS! Endast ett besök per klass och läsår!
Ämnesinnehåll: Hållbar utveckling, svenska, historia, teknik
Årskurs: åk 8 Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för gruppen Tid: 90 minuter.
Buss ingår till och från besöket för de kommunala skolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Mer om Mänsklighetens största nytta
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - Gemensam genomgång
Med utgångspunkt i Alfred Nobels testamente och hans vilja att belöna människor som gjort mänsklighetens den största nyttan pratar vi om vilka utmaningar vi människor har idag. Vi berättar kort om utställningen och att eleverna så småningom kommer att få fundera på betydelsen av några Nobelprisbelönade insatser genom att jobba med uppgifter i utställningen. Vi arbetar även praktiskt med de globala hållbarhetsmålen genom att animera valfritt mål med stop-motion teknik.
Del 2 - Grupparbete
Gruppen delas i två grupper. En grupp startar i Nobelmuseets utställning Mänsklighetens största nytta där de fördjupar sig i en Nobelprisbelönad insats och funderar på vilka av de globala målen som påverkats av insatsen. Den andra gruppen arbetar med stop motion där de animerar valfritt globalt mål. Grupperna byter uppgift så de hinner båda uppgifterna.
Mål och syfte
Skoltemat ska:
väcka intresse och engagemang för de globala hållbarhetsmålen
ge eleverna kunskap om hur vetenskap och fredsarbete påverkar utvecklingen för en hållbar framtid
ge eleverna insikt om hållbarhetsfrågornas komplexitet och vikten av samverkan, tvärvetenskap och lärande för att komma på lösningar till dagens utmaningar
visa att värderingar och ställningstagande påverkar arbetet för de globala målen
ge eleverna en känsla av att det finns en möjlighet att påverka framtiden
Syfte:
Att ge eleverna insikt om hållbarhetsfrågornas komplexitet och att det inte finns några enkla svar på hur vi kan lösa dagens utmaningar.
Eleverna ska känna sig inspirerade och förstå att alla samhällsmedborgare är betydelsefulla och har ansvar för att åstadkomma en hållbar utveckling.
Visa på ett digitalt presentationsverktyg, stop motion.
Koppling till läroplan
Mänsklighetens största nytta relateras till läroplanen för LGR22
Övergripande mål och riktlinjer
Skolans mål är att varje elev
kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter, visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Kunskaper Mål Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,