"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.

Nobelväskans hemlighet

Fullbokat!

Här görs en tidsresa tillbaka i tiden till 1885 för att om möjligt träffa Alfred Nobel. Eleverna hamnar på tågstationen i San Remo, Italien men Alfred syns inte till. En kvarglömd väska hittas på perrongen med kodlås och initialerna AN. Kan det vara Alfred Nobels? 

Programmet är utvecklat av Nobel Prize Museum

Info för bokning 

OBS! Endast ett besök per klass och läsår!

Ämnesinnehåll: Kemi, historia, svenska

Årskurs: 5-åringar och åk 2
Max antal: 30 barn, lärare ansvarar för gruppen.  
Tid: 90 minuter 

 

Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.

Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala skolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.

Så här bokar du, läs mer här

Mer om Nobelväskans hemlighet

Temat är indelat i två delar:

Del 1 - tidsresa

Vad finns i väskan vi fann? Pedagogerna öppnar den och med hjälp av barnen listar vi ut vem den tillhör.

Del 2 - experiment

Så småningom görs en förflyttning till Alfreds laboratorium för ett enklare experiment, att förbättra såpbubblor.

Innan tidsklockan ringer tar klassen sig tillbaka till nutid. Besöket avslutas med en kort tecknad film och samtal om Nobelpriset.

Syfte med temat är att barnen ska ges möjlighet att:

  • få med barnen på leken; skapa förväntning och förbereda barnen på vad de kommer att vara med om
  • skapa kontakt med barnen och få en indikation på deras kunskapsnivå om Alfred Nobel samt vilket klassrumsklimat som råder
  • introducera de röda trådarna: idéer och förbättringar
  • introducera hur Alfred Nobels idé om ett pris lever vidare idag; till mänsklighetens nytta
  • Nobelpriset belönar förverkligade idéer, att alla kan få idéer (men att man måste testa, våga, prova)
  • levandegöra Alfred Nobel som person och belysa innovationsprocessen
  • få möjlighet att pröva, testa; använda enklare laboratorieutrustning
  • skapa intresse för kemi/naturvetenskap genom en lustfylld övning/ känslan av att lyckas. 

Koppling till läroplan

 

 

Före och efter besöket

Före och efter besöket

Senast uppdaterad: 2023-11-27